Español

As of today (yesterday), I am a professional graphic designer. My final project, which I now refer to as Campodecolor (Spanish for ‘Colorfield’), was the same videogame I have been talking about for some time, the one about visual composition. It’s not finished as a project, but an important milestone has been reached: its first purpose has been accomplished, which was to get me my degree. Of course.

Here’s my project report (in Spanish), which is a bit out of date and a bit incomplete, but I guess it shows the main arguments that support my project. I have touched on these a bit in past posts, and I might do it further in the future, because they are based on my opinion that videogames, as an artform, can be a relevant contribution to society.

For my defense I had to —evidently— show the game, and do a presentation of basically a recap of the same points already covered on the report. On top of that, during the past week I recorded some playtests, and edited a brief video with that material to show to the committee that graded my work. It was pretty funny to watch the testers stumble around and finally grasp the mechanics a bit, though some came to the conclusion that the game was more about the music than the visual aspect, which, I suppose, is a compliment to the sound design in the end.

Campodecolor, final presentation version

I have uploaded the version of the game that I presented today (yesterday). The algorithms are still lacking, I’m afraid, but I plan to make them my top priority now. The dynamic audio is created using the minor pentatonic scale, with the sound of a Rhodes piano, as recorded by Guy Cockroft. I’m glad it sounds as well as it does, considering the notes are selected randomly from the scale. Since it seems to be crediting time, I have to thank Stephen Lavelle and muku for their invaluable help and suggestions on all aspects of my game. Also, of course, my teacher throughout this whole process, Eduardo Castillo.

Desde hoy (ayer), soy un diseñador gráfico profesional. Mi proyecto de título es Campodecolor, el mismo juego sin nombre al que me he referido antes, sobre composición visual. No está terminado como proyecto, pero este es un hito importante en su desarrollo, pues cumplió su primer objetivo, que era darme el título.

Aquí está mi memoria de título, que está un poco desactualizada y un poco incompleta, pero ilustra los principales argumentos que apoyan a mi proyecto, sobre los cuales he escrito brevemente en el pasado.

Para la defensa de mi proyecto necesité, además de mostrar el videojuego, armar una presentación que resumía lo principal de la memoria. También grabé a varios primeros jugadores de Campodecolor (un playtest), y edité un breve video mostrando lo esencial, para la comisión evaluadora. Fue chistoso ver cómo los jugadores se complicaban, hasta llegar a entender más o menos la mecánica, aunque algunos llegaron a la conclusión de que lo relevante era el aspecto auditivo más que el visual, lo cual, espero, al menos significa que el diseño de sonido era bueno.

Subí la última versión del juego que presenté hoy (ayer). Los algoritmos todavía necesitan trabajo, pero están como primera prioridad. El audio dinámico fue creado de acuerdo a la escala pentatónica menor, utilizando el sonido de un piano Rhodes, grabado por Guy Cockroft. Me alivia que suene tan bien, tomando en cuenta que los sonidos son elegidos al azar dentro de esta escala. Y ya que parezco estar dando crédito, tengo que agradecer a Stephen Lavelle y a muku por su ayuda y sugerencias invaluables, y, por supuesto, a Eduardo Castillo, mi profesor guía durante este proceso.

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